Doppeltgemoppelt.at

Wie/wat is Doppeltgemoppelt.at?????


donderdag 3 januari 2008

Zwei Weizenbier!?

Heren,
Eines Doppeltgemoppelt Jahr!! mit viel Snee und Weizenbier.

Ik heb gezien dat er ergens wat jaloezie is over onze activiteiten, maar daar laten wij ons niet door remmen nu we op stoom zijn.

Er is goed nieuws. Nadat mijn vrouw het Weizenbier genuttigd had zag ze enigsinds dubbel en is het aantal vaten verdubbeld.

Hierbij wat foto's van de inhoud. De gisting van het Weizenbier is niet zo snel opgang gekomen als ik gewend ben. Misschien heeft dit te maken met de speciale gist voor het Weizenbier. Maar na een paar dagen was ie goed aan de gang en stond er een mooie schuimlaag op.















Op 30 december heb ik samen met Rik een Duvelachtig bier gebrouwen deze staat nu ook lekker te gisten. Dit bier heeft een heel andere gisting en is wel direct flink aan het gisten gegaan, de wort bevat ook veel meer suiker (sg 1070).
Gisteren (2 januari) was het zover en heb ik het bier over geheveld op de fles, de eerste heftige gisting is voorbij en het bier kan nu rustig verder gisten op de fles. Van het overhevelen heb ik een filmpje gemaakt.


Het "nadeel"van het overhevelen is, dat je het vocht moet aanzuigen. Je hebt dan meteen de gelegenheid een goeie slok van het spul te nemen. En ik moet zeggen het Weizenbier is op dit moment erg lekker. De Duvel smaakt naar zoethout en is erg kruidig. Tijdens de bereiding van de wort zijn karmomdon en koriander zaden mee gekookt. Voor alsnog prefereer ik het Weizenbier.
Het Weizenbier is gestart met een sg van 1050 en is nu gezakt tot 1024. Het alcohol gehalte zal nu circa 4% zijn. Het sg zal nog verder zakken tot circa 1010. Het alcohol gehalte zal dan uitkomen op 5 a 6%.


Het Duveltje is gestart met een sg van 1070 en zit nu op een sg van 1030. Het alcohol gehalte zal nu circa 5% zijn en zal uiteindelijk uitkomen op 7 a 8%.




En nu is het weer een kwestie van wachten.
(Duvel (l), Weizenbier (r))

Geen opmerkingen: